راه درست رسیدگی به هر دشت دریاسر با سهولت استفاده

۵۴۴ بازديد

 

هتل قدیمی رامسر یکی از معروفترین هتلهای خاورمیانه محسوب میشود و دارای اتاقهایی با منظره دریا و چشم انداز جنگل است. این جاده و جنگلی که آنرا محصور کرده است یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران است که به جاده و جنگل دوهزار شناخته می شود. پوشش گیاهی منطقه دوهزار عموما شامل درختان توسکا،شمشاد،بلوط،راش و افرا میباشد.اکثر ویلاهای منطقه به نحوی ساخته شده اند که چشم اندازی به طبیعت بکر جنگل ها داشته باشند.نگاه کردن به جنگل های سرسبز البرز،صدای گوش نواز رودخانه،هوای تمیز و خنک در تابستان،بوی دود هیزم ،صدای گوش نواز حیوانات و سکوت جنگل چیزهایی است که گردشگران را به این منطقه دلبسته میکند. جنگل سه هزار از مناطق طبیعی بسیار زیبا و چشم نواز شمال ایران است. صعود و پیمایش در جنگل و قله الیمستان بایستی گروهی صورت بگیرد، احتمال گم شدن در مه وجود دارد. تجهیزات:کوله مناسب، زیرانداز، کیسهخواب، چراغ قوه پیشانی، نقشه راهنما، جی پی اس، قطب نما، یکجفت باتوم، پول نقد، داورهای عمومی و مورد نیاز و کمکهای اولیه، پاور بانک، شارژ موبایل، دفترچه بیمه، کبریت یا فندک، آب کافی در مسیر صعود چشمه موجود نیست، مواد غذایی مناسب، کنسرو شده و سازگار با بدنتان و تنقلات مانند شیرینی و مواد شور برای بازگردانی املاح از دست رفته لازم است. کفش مناسب : منظور از کفش مناسب، کفشی است که مچ پا را میپوشاند.

لباس گرم و مناسب را هم فراموش نکنید. صعود قله امام زاده قاسم الیمستان برای سالمندان، خانوادههای دارای فرزند و کودکان خردسال و اشخاص دارای استقامت بدنی کمتر مناسب نمیباشد. دو فصل بهار و تابستان زمان های خوبی برای بازدید از سد سلیمان تنگه می باشد چراکه هم از هوای خنک و مطلوبی برخوردار است و هم بخاطر دور بودن از دریا، شرجی بودن هوای مازندران را کمتر احساس خواهید کرد. رودخانه دو هزار که از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می گیرد، از حاشیه روستا عبور کرده و حواشی بسیار زیبایی دارد. از شمال به دره دوهزار و دشت دریاسر در شهرستان تنکابن در استان مازندران و از جنوب به بخش رودبار در الموت شرقی در استان قزوین. پس از رانندگی مسافتی حدود هفت کیلومتر، به روستای لهاش میرسید. کل زمان پیمایش رفت و برگشت تقریبا هفت الی هشت ساعت طول میکشد. و تقریبا طول مسیر پیمایش رفت و برگشت پانزده کیلومتر است که آمادگی جسمانی برای صعود لازم است. برای فتح این قله تقریباً ۵ ساعت باید کوهنوردی کنید. اما تقریبا بیش از 4 ساعت طول میکشد تا به آنجا رسید. این منطقه در سال1372 با عنوان دهستان دوهزار با مرکزیت روستای امامزاده قاسم به تصویب رسید. در ادامه به تعدادی از این تفریحات اشاره میکنیم که با توجه به زمانبندی سفر، امکاناتی که در اختیار دارید و وضعیت آمادگی جسمانی خود انجام دهید.

تمرینات اندک، کمک بسیارزیادی درآماده سازی جسمانی ام نمود، کم کم غروب ها نیز پیاده روی نسبتاً سنگینی را شروع کردم، پیاده روی روزهای پایانی بیش از10 کیلومتر را شامل می شد با تشویق دوستان آزاده که از اقصی نقاط میهن عزیز تماس داشتند هر روزمصممم تر از روزقبل خودم را برای برای سفری تحقیقی ومعنوی آماده تر نمودم. برای دیدن دریاچه توشن می توانید یک روز را به آن اختصاص دهید، بسیاری از گردشگران به صورت خانوادگی و با وسایل پیک نیک به کنار دریاچه رفته و مشغول به ماهیگیری خواهند شد. این دریاچه در ۸کیلومتری جاده نور به چمستان واقع شده است. آبشار زیبای آب پری در هر فصل زیبایی های خاصی را به نمایش می گذارد. سفر به طبیعت می تواند از یک تا چند روز باشد، اما هر چه مدت زمان بیشتری را در طبیعت و به خصوص طبیعت ییلاقات سپری کنید، می توانید برای ادامه کار و زندگی انرژی بیشتری دریافت نمایید و به فکر و جسم خود اجازه استراحت بیشتری دهید. ییلاق سوباتان یکی از زیباترین و دلنشین ترین مناطق ییلاقی در استان گیلان است و برای دسترسی به این ییلاق می بایست به بخش شمالی استان گیلان سفر کنید که فاصله از 4 ساعت تا شهر رشت دارد.

آبشار فوق در فاصله 24 کیلومتری از شفت واقع شده و به عنوان یکی از زیبا ترین آبشار های استان گیلان شناخته می شود. فاصلهی قلعه تا شهر فومن در حدود ۳۰ کیلومتر، تا شهر ماکلوان ۲۵ کیلومتر، تا شهر ماسوله ۴۵ کیلومتر و تا شفت ۲۰ کیلومتر است. از سایر جاذبههای گردشگری نزدیک به الیمستان میتوان به پارک جنگلی میرزا کوچک خان که در فاصله چهل و سه کیلومتری این روستا و همچنین قلعه کهرود در فاصله سی و پنج کیلومتری و آبشار شاهان دشت در پنجاه و دو کیلومتری این روستا را ذکر کرد. این روستا که روزگاری یکی از مناطق خوشنشین شاهان قاجاری بوده، هنوز هم کاخ ناصری را در دل خود جا داده است. این آبشار در دل پارک جنگلی لونک قرار دارد. شاید شما هم همیشه در فیلم و سریالها ماشینی را دیدهاید که بهتنهایی در مسیری جنگلی و مهآلود حرکت میکند، درحالیکه اطراف آن را کوههای سرسبز و مرتفع دربرگرفتهاند. پاییز دشت دریاسر هم زیبایی خاصی دارد؛ ولی هوا رو به سردی میرود و معمولاً بارندگی در منطقه بسیار زیاد است. ۱۰ تولید میکردند و برای اینکه مقاومت این آجرها زیاد شود، آنها را در کوره میپختند. از طرف دیگر مسیر این جنگل نیز جادهای بسیار هموار است و رانندگی بسیار لذتبخشی را برای رانندهها به ارمغان میآورد. با همینرویکرد است که مینویسد: «صدای زوزه شغالانی که احاطهمان کرده بودند به صدای نومیدانه رفیق بهاییپور میآمیخت که میگفت در دل این شب تاریک در وسط جنگل با لاشه این ماشین از کار افتاده وجود خود را چگونه توجیه خواهیم کرد. در دامنههای دشت دوم این قله، آثار برخورد شهاب سنگ با عمق ده متر وجود دارد.

آتشکده آمل یکی از معروفترین آثار باستانی مازندران به صورت یک برج چهارگوش ساخته شده است که در قسمت فوقانی برج، یک مخروط را مشاهده میکنید. هتل آرام ماسوله دارای ۲۰ اتاق در ۴ طبقه است و به دلیل قرارگرفتن در خارج از شهر، سکوت آرامش بخشی را در مدت زمان اقامت خود خواهید داشت. اقامتگاه: برای اقامت در سوباتان، انتخابهای متعددی دارید که بهترین آنها خانههای روستایی اهالی منطقه است. برای رفاه حال مسافران نیز در کنار دریاچه، آلاچیق، رستوران و حتی مجتمع اقامتی در نظر گرفته شده است. حتی در فصلهای گرم سال هم گاهی اوقات هوا کاملاً سرد میشود. فیلبند روستایی است که در ارتفاعات قرار گرفته، دلیل این همه مه و دریای ابر هم اطراف این روستا به همین خاطر است که هم رطوبت هوا بالاست و هم نسبتا سرد و خنک است و به شکل ابر درآمدهاند. بهترین فصل برای سفر به این منطقه، فصل بهار و تابستان است. این قله مرتفع ترین قله شهرستان تنکابن بوده و برای دست یابی به قله سیالان که با شکوهی وصف ناپذیر جلوه گری می کند، 5 ساعت پیاده روی لازم است. این پارک در ۱۳ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و بزرگ ترین فضای سبز شهر تهران به حساب می آید. جالب است بدانید که در مسیر کوهنوردی قله شما حفرههای 10 متری را مشاهده خواهید کرد که گفته میشود دو شهاب سنگ بزرگ به این منطقه برخورد کرده است. جالب است بدانید که سه چشمه با چشم انداز خاص و منحصر بفرد در نزدیکی این رودخانه وجود دارند. جالب اینجاست که هیچ یک از دو طبیعت این آبشارها، مشابه هم نیستند و هرکدامشان زیبایی خاص خودشان را دارند.

حتی بعضی از آنها ماهی کبابی هم میفروشند و لازم نیست خودتان بساط کباب را راه بیندازید. ماهی قزل آلای زنده رو میتوانید از این مراکز خریداری کنید و بعضی ها هم ماهی تازه کبابی میفروشند. بعضی از این تورها چندساعته و بعضی دیگر چندروزه هستند؛ اما در مجموع اگر در پیادهروی و طبیعتگردی مبتدی هستید، بهتر است که اولین سفر شما همراه با یک فرد آشنا یا با تور باشد. با این حال با توجه به پوشش درختان و جنگل و امکان مه بهتر است، دفعات اول با راهنمای محلی یا بلد مسیر به سمت آن بروید. علاوه بر لذتبردن از طبیعت بکر و زیبای منطقه در دوهزار از خودن غذاهای لذیذ محلی و استشمام هوای دلچسب در روستای عسل محله هم بهرهمند میشوید. رفتن به داخل روستای الیمستان و بازدید آن نیز خالی از لطف نیست و همچنین میتوان از محصولات طبیعی مردمان روستا مثل عسل و لبنیات را خریداری نمود. توجه داشته باشید که در دشت لار هیچ گونه فروشگاهی وجود ندارد و لازم است تجهیزات لازم را از قبل خریداری نمایید. در همه این مراحل، مراقب طبیعت باشید. گرسماسر در واقع روستایی است با طبیعت زیبا، بهرهمند از آب و هوایی دلپسند و از جاذبههای گردشگری متنوع که در فاصله ۴۰ کیلومتری از غرب رامسر قرار دارد. البته با در نظر گرفتن نکات ایمنی و آب و هوا، باید این تفریح را دنبال کرده و هرگز ریسکی در خصوص آن را نپذیرید. آب سد رجایی یا سد سلیمان تنگه از رودخانه تجن بخش دودانگه تامین میشود و برای تامین برق منطقه هم مثل یک نیروگاه بزرگ فعالیت میکند. برای اولینبار بهتر است که همراه با راهنما به گشتوگذار در جنگل مشغول شوید. بهترین زمان بازدید از جنگل و صعود به قله الیمستان مهر و آبان است.

همانطور که گفتیم روستای جواهرده در رامسر به دلیل شرایط آب و هوایی خوبی که دارد به عنوان یکی از مقاصد اصلی طبیعت گردی به شمار می رود. موقع درستکردن آتش مراقب باشید که به طبیعت و درختان آسیب نزنید. مردان و زنان این منطقه در کنار فعالیت های زراعی و دامداری، به تولید محصولات صنایع دستی همچون چوخا، چادر شب، جاجیم، سفره، کلاه پشمی، کولگیر، پوستین کلاه و جوراب پشمی نیز می پردازند. کیسه زباله همراه ببرید و هر زبالهای که تولید میشود را حتماً با خودتان برگردانید. در رابطه با جاذبههای دیدنی اطراف سی دشت ابتدا باید به قله درفک اشاره کنیم. نان زرین سویه چاله، نان برنجی نیلاس و رشته خشکار که ساخته دست اهالی این منطقه هستند، جزو سوغاتیهای خوشمزه این منطقه به حساب میآیند. در برخی از قسمتها زنان نان محلی پخته و میفروشند. در این رستوران ها می توانید غذاهای محلی مازندرانی ها را میل کنید. روستای فیلبند در فصل زمستان به علت باریدن برف و قطع راههای ارتباطی تقریباً بی سکنه میشود ولی با آغاز بهار و روان شدن جویبار ها و رشد گیاهان خوراکی ، بار دیگر زندگی و شوق به منطقه برمیگردد . این ییلاق را با دشتهای پر از شقایق میشناسند که مناظری فوقالعاده زیبا و منحصرفرد دارد.

دره سه هزار در قسمت غربی قله علمکوه، با چشماندازهای بدیع، چمنزارها، جنگلهای مرتفع و جلگهای است که با داشتن آب و هوای مطبوع، رودخانه، آبشارها و چشمه های آب از مناظر زیبا و پر اهمیت گردشگری به شمار می روند. امروزه،دریاچه قو جواهرده رامسر یک دریاچه مصنوعی است که با اهداف گردشگری توسعه داده شده و یکی از مکان های تفریحی اطراف شهر رامسر به حساب می آید.استان سرسبز مازندران با وجود جاذبه های دل انگیز و زیبایش در هر سال گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود می کشد. این پارک به سبب وجود دریاچه لار جزو بهترین مقاصد برای ماهیگری است. اگر از علاقهمندان به طبیعت جنگلی هستید و از طبیعتگردی و کوهنوردی لذت میبرید، در سفر به مازندران و شهر تنکابن حتماً برای دیدن جنگل دوهزار وقت بگذارید. جنگل دوهزار، همچون جنگل راش، پر از درختان راش و ون و چنار است. پوشش گیاهی منطقه دوهزار بیشتر از هر چیز شامل درختان توسکا، شمشاد، بلوط، راش و افرا است. و منظره را هر چه زیباتر میکند و از دید کوهنوردان در پیمایش مسیر خارج نمیشود. کوهنوردان زیادی این قله را برای صعود انتخاب میکنند چون طبیعتی دلانگیز و مسیری بسیار زیبا دارد. کلبه و ویلاهای کوچک و بزرگ قابل سکونت هم در گوشه و کنار روستا وجود دارد که بسیاری از آنها را به طبیعتگردان و کوهنوردان کرایه میدهند. در بسیاری از منابع مختلف از روستای فیلبند با نام بام مازندران یاد کردهاند.

دهستان دوهزار مشتمل بر31 روستا با وسعت دویست و شصت و هشت و نیم کیلومتر می باشد، آب و هوای آن معتدل کوهستانی با تابستانهای مطبوع و زمستان های نسبتا سرد است. اگر هوا مه باشد، که زیبایی وصف ناپذیری را مشاهده خواهید کرد. به همین خاطر در ادامه پیشبینی وضع آب و هوای روستای الیمستان آمل را در پنج روز آینده مشاهده مینمایید. چگونه به روستای الیمستان برسیم؟ روستای ورسک یکی از روستاهای قدیمی و زیبای استان مازندران است که در شهرستان سوادکوه واقع شده است. استان مازندران یکی از زیباترین استانهای شمالی ایران، جنگلهای فراوانی دارد که جنگل دوهزار یکی از آنهاست. سفر کردن به اعماق جنگل یکی از هیجان انگیزترین فعالیت های ممکن است. یکی از کارهایی که در منطقه دوهزار باید انجام دهید و فرصت امتحان کردن آن را نباید از دست بدهید، خوردن ماهی کباب است. در ابتدا از تجربه کردن لحظات رویایی گفتیم، اما پاسخ به اینکه این امر چقدر میتواند به واقعیت نزدیک باشد مثل آب خوردن است. کیسه خواب به شما در شبها راحتی میبخشد و داشتن یک دوربین عکاسی برای ثبت لحظات زیبا و خاطرهبازی در این سفر، بسیار ضروری است. ارتفاع این منطقه ۲۷۰۰ متر از سطح دریاست و برای هم همین به بام شرقی مازندارن معروف است. روستاهایی که به دلیل جنگلهای فراوان به یکی از مقاصد گردشگری طبیعت دوستان تبدیل شده است.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد اجاره ون تا شمال لطفا به بازدید از وب سایت ما.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.