شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

دستگاه کپی چیست؟

۳۲۳ بازديد


شاید این سوال پیش بیاید که دستگاه کپی چیست؟ باید برای شما ساده باشد. همه ما می دانیم که دستگاه کپی چیست و هر روز از آن در دفتر خود استفاده می کنیم. با وجود سادگی این دستگاه از نظر ما، دستگاه کپی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین دستگاه های اداری است که در اکثر مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد و هر کسب و کاری به این دستگاه بستگی دارد. حتی اگر می دانید دستگاه کپی چیست، به این معنی نیست که همه کارهایی که یک دستگاه کپی می تواند انجام دهد را می دانید. آیا می دانید دستگاه فتوکپی چقدر می تواند بر بهره وری کسب و کار شما تأثیر بگذارد؟ آیا می دانستید که دستگاه کپی می تواند تمام کارهای چاپی در دفتر شما را انجام دهد؟ آیا می دانستید که برخی از خانه ها از دستگاه کپی نیز استفاده می کنند؟

دستگاه کپی که فتوکپی، دستگاه کپی و فتوکپی نیز نامیده می شود، اما نباید آن را دستگاه زیراکس نامید. زیراکس یک نام تجاری دستگاه کپی است. دستگاه کپی دستگاهی است که با استفاده از نور، گرما، مواد شیمیایی یا بارهای الکترواستاتیک، از متن یا تصاویر گرافیکی روی کاغذ کپی می کند. دستگاه فتوکپی برای تهیه کپی های تکراری از یک سند استفاده می شود. از زمان آغاز به کار، این دستگاه راه طولانی را برای ارائه عملکردهای فراتر از کپی پیموده است. پیشرفته ترین و جدیدترین دستگاه فتوکپی در حال حاضر عملکردی مشابه پرینتر لیزری دارد و از تونر به عنوان ماده مصرفی استفاده می کند. این دستگاه ها اکنون می توانند اقدامات دیگری مانند اسکن و چاپ را انجام دهند و در واقع چند کاره هستند.

تاریخچه کپی کنندگان

روش چاپی که بیشتر در دستگاه های کپی اداری مدرن استفاده می شود، زیروگرافی نامیده می شود. اگرچه این فرآیند، فیزیکدان آمریکایی چستر اف. در سال 1937 توسط کارلسون توسعه یافت، اما این روش کپی فقط در دهه 1950 برای استفاده تجاری در دسترس عموم قرار گرفت. ژیروگرافی که شامل اعمال بارهای الکترواستاتیک و گرما می شود، بسیار متنوع است و می توان از آن برای ایجاد انواع کپی ها از جمله مواد نوشتاری، چاپی و گرافیکی استفاده کرد. اساس این فرآیند کپی رسانایی نوری است که توانایی برخی مواد را افزایش می دهد تا جریان الکتریکی از آنها در هنگام قرار گرفتن در معرض نور عبور کند و در نتیجه طرح مورد نظر را کپی کند. به عنوان مثال، عنصر شیمیایی سلنیوم یک رسانای ضعیف الکتریسیته است، اما وقتی نور توسط برخی از الکترون های آن جذب می شود و ولتاژ اعمال می شود، این الکترون ها می توانند آزادانه تر از یک اتم به اتم دیگر حرکت کنند. با حذف نور، تحرک آنها کاهش می یابد. در کپی زیروگرافیک معمولا از یک درام آلومینیومی با پوشش سلنیوم استفاده می شود. نوری که از سند عبور می کند، کپی شده یا از سطح سند منعکس می شود، به سطح سلنیوم می رسد، که ذرات جوهر دارای بار منفی (به عنوان مثال تونر) روی آن پاشیده می شود و تصویری از سند روی درام ایجاد می کند. یک ورق کاغذ دستگاه کپی به درام منتقل می شود و بار الکتریکی مثبت پایین ورق ذرات جوهر با بار منفی را جذب می کند و باعث می شود تصویر به کاغذ دستگاه کپی منتقل شود. سپس حرارت به طور مختصر اعمال می شود تا ذرات جوهر به کاغذ ذوب شوند. در ابتدا کاغذهای مخصوصی برای دستگاه های کپی وجود داشت، اما جایگزینی درام با پوشش سلنیوم امکان استفاده از کاغذ معمولی را فراهم کرد.

پیشرفت‌های دیگری نیز در مدت زمان کوتاهی انجام شد که امکان چاپ در دو طرف کاغذ، چیدمان و مرتب‌سازی، امکان تعیین یک عدد از پیش تعیین‌شده، و امکان بزرگ‌نمایی یا کاهش تصویر تولید شده از نسخه اصلی را فراهم کرد. دستگاه‌های زیروگرافی که قادر به بازتولید مواد رنگی بودند در دهه 1970 کشف شدند و در دهه 1990 چاپگر چندکاره عملکردهای دستگاه کپی، چاپگر، دستگاه فکس و چاپگر را در یک دستگاه ترکیب کرد.

اجزای اصلی دستگاه کپی

برد اصلی دستگاه: این قسمت وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.

فیوزینگ دستگاه کپی: وظیفه ذوب تونر برای چاپ روی کاغذ را بر عهده دارد.

بخاری دستگاه کپی: در دستگاه لیزر وظیفه گرم کردن کارتریج کاغذ را دارد.

برد برق دستگاه کپی: نقش اتصال سایر اجزا و کنترل ولتاژ تغذیه.

ADF: این بخش وظیفه تغذیه کاغذ به دستگاه برای چاپ یا سایر عملیات را بر عهده دارد.

Paper Pusher: وظیفه جابجایی کاغذ در دستگاه کپی را بر عهده دارد.

کارتریج: در دستگاه های کپی لیزری دستور چاپ را روی کاغذ اجرا می کند

دکتر. بلید و بلید: تیغه در عملکرد صحیح دستگاه کپی بسیار مهم و موثر است.

غلتک: با غلتک تصویر کامل، با چرخش غلتک، نوار به نوار روی آن تشکیل می شود.

مواد مصرفی دستگاه کپی

مواد مصرفی دستگاه کپی آوافرهنگ شامل تونر، کارتریج تونر، توسعه دهنده، چیپ، درام، آهنربا، تیغه و دکتر بلید، ناخونک، هوترول و تبلت می باشد. تمامی این قطعات و مواد را باید از یک منبع معتبر خریداری کرد تا کاربر با اصالت آنها احساس راحتی کند. استفاده از مواد مصرفی بی کیفیت و قطعات تقلبی می تواند صدمات جبران ناپذیری به دستگاه کپی وارد کند. توجه داشته باشید که تعویض هر یک از این مواد مصرفی باید توسط متخصص انجام شود. برای سرویس دستگاه کپی یا تعویض و خرید مواد مصرفی با کارشناسان تعمیر پرینتر اطلس با شماره 45277-021 تماس بگیرید.

انواع دستگاه کپی

دستگاه های کپی آنالوگ

دستگاه های کپی قدیمی از نوع آنالوگ هستند به دلیل کهولت سن و امکانات محدود این دستگاه ها دیگر برای فروش موجود نیستند مدل استوک کپی آنالوگ در بازار موجود است اما کاربران تمایلی به خرید آن ندارند. جدا از چند ویژگی، یافتن پشتیبانی و قطعات بسیار سخت است این دستگاه ها معمولا اندازه بزرگی دارند اما ویژگی های پیشرفته ای را ارائه نمی دهند همچنین کیفیت چاپ به دلیل تکنولوژی قدیمی آن کاهش می یابد

توجه داشته باشید که مدل های ماکت آنالوگ ارزان در بازار وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را خریداری کنید زیرا ارزان تر هستند. اما توجه داشته باشید که استفاده از آنها دشوار است و ممکن است نیازهای شما را برآورده نکنند.

دستگاه کپی دیجیتال

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های فتوکپی نیز مانند هر دستگاه دیگری به روز شده و انواع دیجیتال آن در بازار موجود است. این دستگاه ها علاوه بر سرعت پردازش بالا، عملکردهای مختلفی را نیز در اختیار کاربران قرار می دهند. این نوع دستگاه کپی، عملکردها و مکانیسم هایی که برای کپی کردن از آنها استفاده می کنند کاملاً به روز هستند و مانند دستگاه های آنالوگ نیستند.

دستگاه‌های کپی دیجیتال علاوه بر تغییر مکانیسم عملکرد، دستگاه‌های اداری چند منظوره هستند که علاوه بر عملکرد کپی، می‌توانند از فکس، اسکن و چاپ نیز پشتیبانی کنند. دستگاه‌های کپی دیجیتال معمولاً ظرفیت کاغذ و ابزار بیشتری دارند که می‌توانند فرآیند چاپ روزانه را آسان‌تر کنند. اگرچه دستگاه های کپی دیجیتال دارای ویژگی های پیشرفته ای هستند، اما استفاده از آنها آسان است.

دستگاه فتوکپی تک رنگ

دستگاه کپی تک رنگ یا سیاه و سفید همانطور که از نامش پیداست از یک رنگ تونر استفاده می کند که مشکی است. ظرفیت این دستگاه متفاوت است و می توانید مدل هایی از این نوع دستگاه ها را از مدل های کم ظرفیت تا پر ظرفیت پیدا کنید. اما به طور کلی این مدل ها عمدتاً برای مصارف اداری طراحی و تولید می شوند و مناسب کاربرانی هستند که اسناد متنی را کپی و چاپ می کنند.

دستگاه کپی رنگی

برخلاف دستگاه های فتوکپی سیاه و سفید، این نوع دستگاه ها می توانند کپی های رنگی تهیه کنند. اما این بدان معنا نیست که نمی توانند سیاه و سفید کپی کنند. به طور کلی، دستگاه های کپی چند منظوره می توانند کپی های رنگی ایجاد کنند. یک دستگاه فتوکپی رنگی معمولی دارای چهار درام و کارتریج تونر است، اما برخی از مدل ها دارای چندین درام یا کارتریج تونر هستند. چهار رنگ اصلی CMYK یا فیروزه ای هستند. یک ماشین این رنگ ها را برای ایجاد رنگ های دیگر ترکیب می کند. و می تواند رنگ های مختلفی تولید کند این دستگاه ها مخصوصا برای کاربرانی که کارهای گرافیکی انجام می دهند مناسب است.

دستگاه کپی چند منظوره

این نوع دستگاه کپی چیزهای بیشتری از کپی کردن را ارائه می دهد. دستگاه های کپی چند منظوره مانند دستگاه های کپی دیجیتال هستند. با توجه به محبوبیت این نوع تجهیزات در بین کاربران، بسیاری از صنایع به سمت تولید ماشین های اداری چند منظوره حرکت می کنند.

عملکردهای انجام شده توسط این دستگاه شامل کپی، اسکن، چاپ و فکس می باشد. بسیاری از مدل های این دستگاه ها قابلیت اتصال به اینترنت و همچنین قابلیت اتصال به شبکه را دارند و تمامی کارکنان می توانند از طریق این اتصال شبکه به دستگاه دسترسی داشته باشند.


دستگاه کپی کامپیوتر

مهم ترین ویژگی این دستگاه کپی که در نام آن ذکر شده، اندازه جمع و جور آن است. دستگاه کپی رومیزی را می توان روی میز قرار داد. این نوع دستگاه کپی می تواند یک بار مصرف یا چند بار مصرف باشد. اندازه چاپ معمولاً در این مدل ها از A4 تجاوز نمی کند. اگر فضای محدود و بودجه کمتری برای خرید دستگاه دارید، یک دستگاه کپی رومیزی تهیه کنید.

دستگاه کپی ایستاده

این نوع دستگاه های کپی بزرگی هستند که روی زمین قرار می گیرند. این دستگاه ها معمولا با کاغذ A3 کار می کنند و شکل فیزیکی آن ها پایه یا کابینتی است که می توان از آن به عنوان فضای ذخیره سازی استفاده کرد. در این مدل ها، دستگاه با ماژول های سینی کاغذ اضافی نیز قابل تنظیم و سازگاری است. دستگاه های کپی عمودی به طور کلی سرعت چاپ بالاتری دارند و برای کارهای سنگین طراحی شده اند. با توجه به ظرفیت بالاتر و امکانات بیشتر و پشتیبانی از بارهای بالاتر، این دستگاه ها قیمت بالاتری دارند.

دستگاه کپی شبکه

همانطور که از نام این دستگاه پیداست می توان آن را در شبکه قرار داد. این ویژگی به چندین سیستم رایانه ای اجازه می دهد تا یک دستگاه را به اشتراک بگذارند. این فرآیند به صرفه جویی در زمان و تسهیل فرآیندهای اداری کمک می کند. علاوه بر این، کپی از راه دور امکان پذیر است. اکثر دستگاه های کپی دیجیتال و ماشین های اداری چند منظوره قابلیت اتصال به شبکه را دارند.

برندهای مختلف تولید کنندگان دستگاه کپی

بسیاری از تولیدکنندگان معروف و محبوب ماشین های اداری در دنیا دستگاه کپی تولید می کنند. از بین مدل های تولید شده توسط این شرکت ها می توانید دستگاهی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز خود باشد. شما می توانید مدل های مختلف دستگاه کپی از برندهای مطرح دنیا را در سایت پرینتر اطلس جستجو کنید و دستگاه های کپی مورد نیاز خود را با نازلترین قیمت در ایران تهیه کنید.

دستگاه کپی کانن

کانن یک شرکت الکترونیک چندملیتی ژاپنی است که تجهیزات و دستگاه های الکترونیکی مختلف را طراحی و تولید می کند. کانن در سال 1933 توسط گورو یوشیدا و سابورو اوچیدا تاسیس شد. ماشین های اداری تولید شده توسط این برند در بازار جهانی بسیار محبوب هستند. این شرکت دستگاه های کپی باکیفیت را در بازار پر رقابت روانه بازار کرده است و تقریباً 25 سال است که یکی از محبوب ترین دستگاه های کپی در بین کاربران محسوب می شود. دستگاه های کپی کانن یکی از بهترین های موجود در بازار هستند که می توانید مدل های مختلف آنها را مشاهده و بررسی کنید.

دستگاه کپی توشیبا

توشیبا یک شرکت چندملیتی ژاپنی است که تجهیزات ارتباطی، قطعات الکترونیکی و بسیاری از زمینه های دیگر را طراحی و تولید می کند. در سال 1875 اولین کارخانه تولید تجهیزات و تجهیزات تلگراف در ژاپن با نام محلی Tanaka Shizu-shu به معنی کارخانه مهندسی تاناکا افتتاح شد که امروزه به نام توشیبا شناخته می شود. دستگاه های کپی توشیبا محبوب ترین دستگاه های اداری در ایران و جهان هستند. در حال حاضر این برند چندین مدل دستگاه فتوکپی با امکانات فراوان تولید کرده و کاربران زیادی را به خود جذب کرده است.

دستگاه کپی تیز

شارپ یک شرکت الکترونیک ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در اوزاکا قرار دارد و در زمینه طراحی و تولید انواع محصولات و لوازم جانبی فعالیت می کند. این شرکت در سال 1912 توسط تاکوجی هایاکاوا تاسیس شد. دستگاه کپی شارپ یکی از بهترین ماشین های اداری است که می توانید در بین مدل های مختلف آن پیدا کنید، مدلی که می خواهید متناسب با نیاز شما باشد.

دستگاه کپی ریکو

ریکو یک شرکت الکترونیکی و تصویربرداری ژاپنی است که توسط موسسه ریکو در 6 فوریه 1936 تأسیس شد. دفتر مرکزی ریکو در ساختمان ریکو در چوئو، توکیو قرار دارد. دستگاه های کپی ریکو که یکی از با کیفیت ترین مدل های موجود در بازار جهانی می باشد در ایران نیز موجود می باشد. دستگاه های کپی ریکو با بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه برای کار در شرکت های چاپ رده بالا که جایگاه بسیار بالایی در بازار جهانی دارند.

دستگاه کپی کونیکا

کونیکا یک شرکت ژاپنی است که تجهیزاتی مانند چاپگر و دستگاه کپی تولید می کند. این شرکت که فعالیت خود را در سال 1873 آغاز کرد، در نهایت در سال 2003 با مینولتا ادغام شد و کونیکا مینولتا را تشکیل داد. در حال حاضر دستگاه کپی کونیکا یکی از پیشرفته ترین دستگاه های موجود در بازار است. این دستگاه ها با قیمت های متفاوتی تولید می شوند که می توانید از بین مدل های آن و با هر بودجه ای انتخاب کنید.

درایور HP

HP یا Hewlett-Packard یک شرکت چند ملیتی آمریکایی در زمینه فناوری اطلاعات است. ساختمان مرکزی از این نوع در دره سیلیکون در کالیفرنیا، ایالات متحده است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های فناوری اطلاعات در جهان است. دستگاه کپی اچ پی یکی از با کیفیت ترین و پرفروش ترین دستگاه های موجود در بازار است که مدل های آن اغلب به صورت عمودی تولید و تولید می شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.