یکشنبه ۱۰ تیر ۰۳

لودسل چیست؟

۳ بازديد


طراحی و عملکرد سلول بار

در پاسخ به سوال "لودسل چیست" بهتر است بگوییم که لودسل سنسوری است که برای اندازه گیری وزن استفاده می شود. در زندگی روزمره ما به طور مداوم با انواع مختلفی از سلول های حامل مواجه می شویم. از مغازه به خیابان! البته سلول های حامل همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیستند. زیرا در پوشش ها پنهان است. ناگفته نماند که برخی افراد به اشتباه از عبارت Lutcell به جای Loadcell استفاده می کنند که نادرست است. برای آشنایی بیشتر با این ابزار با الکتنو همراه باشید.

اکستنسومتر چگونه کار می کند؟

ابتدا برای اینکه بدانید یک لودسل چگونه کار می کند، خوب است بدانید که یک سنسور فشار یا لودسل چگونه کار می کند. کرنش سنج ها هادی های الکتریکی فنری شکلی هستند که به طور محکم روی صفحه قرار می گیرند که با کشیده شدن صفحه طول آنها افزایش می یابد و در صورت فشرده شدن از طول آن کاسته می شود. این تغییر طول باعث تغییر مقاومت در هادی می شود.

کرنش سنج ها در مدار پل وتستون قرار می گیرند و از طریق این مدار، تغییر مقاومت ناشی از تغییر در کرنش سنج به تغییر ولتاژ تبدیل می شود. این خروجی ولتاژ بر اساس ولتاژ اعمال شده به سنسور است و به مقدار ولتاژ نمایش داده شده بر روی سنسور که حدود 30 میکرو ولت است بستگی دارد.

هنگام قرار دادن یا آویزان کردن اشیاء بر روی لودسل وزن جسم مشخص می شود. بنابراین عملکرد لودسل با تغییر طول کرنش سنج به دلیل تغییر شکل لودسل مشخص می شود.

انواع لودسل

لودسل های تک نقطه ای: در این مدل سنسور به صورت جداگانه زیر صفحه ای با ابعاد مشخص قرار می گیرد و نیرو به صفحه وارد می شود. این مدل سنسور وزن اغلب در ترازوها و ترازوهای لودسل ساده استفاده می شود.

Bending Beam Load Cell: این مدل از لودسل ها برای توزین سازه های بزرگ استفاده می شود، معمولا در سازه های بزرگ مانند مخازن از لودسل های متعدد استفاده می شود تا سیستم های توزین به صورت متقارن نصب شده و نیرو در آنها توزیع شود.

فشاری لودسل: در این مدل نیرو با توجه به ساختار سیستم وزنه به یک یا چند لودسل به صورت فشاری به سمت تکیه گاه اعمال می شود.

Tensile Load Cell: در این مدل یک بار بر روی سنسور وزن معلق می شود و نیرویی بر خلاف جهت تکیه گاه اعمال می شود.

بسیاری از لودسل ها طرح ها و ویژگی های خاصی دارند و معمولا بر اساس نوع کاربرد و شرایط محیطی انتخاب می شوند.

به عنوان مثال، برای وزن کردن سیستمی که هر روز نیاز به تمیز کردن کامل دارد، بهتر است از لودسل قابل شستشو استفاده شود که مشکلی در عملکرد ایجاد نکند.

سیستم های کنترل وزن (لودسل ها) بر اساس نوع سیگنال خروجی به دو نوع طبقه بندی می شوند.

لودسل های دیجیتال که دارای مدار الکترونیکی داخلی هستند و وزن را پردازش کرده و در قالب آماده ارائه می کنند.

لودسل های آنالوگ برای تامین وزن به یک پردازنده خارجی نیاز دارند.

تاثیر محیط بر لودسل

محیطی که یک لودسل در آن استفاده می شود نقش تعیین کننده ای در عملکرد آن دارد.

هر ماده ای تحت تأثیر دما تغییر کند، در برابر گرما منبسط می شود و در برابر سرما منقبض می شود. البته این در مورد تمام لودسل ها و کرنش سنج ها صدق می کند.

تغییرات دما مقاومت الکتریکی هادی را نیز تغییر می دهد. با این حال، سنسور وزن باید وزن دقیق را در هر نقطه از جهان اندازه گیری کند. بدون توجه به دمای محیط

برای دستیابی به این هدف، یک سیستم پیچیده جبران دما در هر لودسل طراحی شده است. در واقع یک سری کرنش سنج غیر فعال در لودسل ها تعبیه شده است تا اثر تغییرات دما بر روی کرنش سنج های فعال را از بین ببرد.

لودسل باید قادر به مقاومت در برابر تأثیرات مختلف باشد، به عنوان مثال در معرض باران، گرد و غبار و گرما در مقیاس جاده، و لودسل باید بتواند شرایط محیطی باز را تحمل کند.

نحوه انتخاب سلول اندازه گیری

پارامترهای اساسی برای انتخاب لودسل چیست؟ در طراحی آن، مشاوره برای انتخاب مناسب ترین لودسل برای سیستم توزین الزامی و غیر قابل انکار است.

عواملی که در انتخاب سنسور وزن باید مورد ارزیابی قرار گیرند عبارتند از: خرید از اروپا

نوع لودسل: انتخاب نوع سنسور برای سیستم توزین باید با توجه به ساختار مکانیکی سازه و بر اساس اصول تعریف شده در کاتالوگ لودسل و همچنین روش اعمال نیرو صورت گیرد.

تعداد سیستم توزین (لودسل): مهمترین مشکل سیستم توزین، توزیع متقارن نیرو در لودسل ها می باشد. بنابراین، در طول ساخت سازه، باید موقعیت های نصب سنسور وزن را کاملاً متقارن نصب کنید.

ظرفیت بار. حداکثر ظرفیت با مجموع بارگذاری و وزن مرده محاسبه می شود. نتیجه کل بر تعداد سنسورهای فشار قابل نصب تقسیم می شود و با توجه به نوع سیستم فشار یک ضریب ایمنی اضافه می شود.

حداکثر دقت مورد نیاز است

مواد فیزیکی: مواد فیزیکی بر عملکرد سنسور وزن تأثیر نمی گذارد و فقط برای استانداردهای تمیز در محیط هایی مانند کارخانه های مواد غذایی مناسب است. به عنوان مثال کلیه ماشین آلات و تجهیزات کارخانجات مواد غذایی باید ضد زنگ بوده و آثار زنگ زدگی در اثر آسیب دیده نشود، بنابراین در این کارخانه ها از سنسورهای وزن با بدنه فلزی استفاده می شود.

لودسل ها از گیج های آلومینیومی فنری ساخته شده اند. گیج های فشار بسیار قدرتمند هستند. گیج بار کمی تغییر شکل داده و پس از برداشتن بار به حالت اولیه خود باز می گردد. این تغییر بسیار کوچک در گرادیان فشار باعث تغییر در مقاومت آن می شود که سپس توسط مداری از لودسل ها یا پل وتستون به واحد جرمی تبدیل می شود. در ادامه شما را با ویژگی های لودسل ها و اینکه چه نوع لودسل هایی هستند آشنا می کنیم. پس با ما همراه باشید

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.